חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כל המידע על השווקים בעיר העתיקה של איסטנבול

אתם לפני חופשה באיסטנבול ואין לכם מושג לאיזה שוק ללכת ואיפה הוא נמצא? כתבנו לכם המדריך השלם על אזור השווקים באיסטנבול. איפה מתחיל שוק הבאזר הגדול, ואיפה מתחיל שוק מחמוד פאשה? איזה תחנה צריך ומה להגיד לנהג המונית. הכל כאן!

תוכן עניינים

לפעמים נדמה שכל אחד מרחובות איסטנבול הינו שוק קטן בפניי עצמו. העיר עמוסת החנויות והסחורות בה מתחלפות מיום ליום. אך באיסטנבול קיימים שלושה שווקים קבועים, גדולים. כשמדברים על "השוק באיסטנבול" סביר להניח שמדובר על השווקים בעיר העתיקה של איסטנבול: הבאזר הגדול, השוק המיצרי (התבלינים) ושוק מחמוד פאשה.

לפני שנתחיל, הדגש הכי חשוב הוא שכל האזור הזה סגור ביום ראשון, אז אל תגיעו לכאן ביום ראשון.

השוק הגדול באיסטנבול
בתמונה: שוק הבזאר הגדול, תכף גם אתם תדעו לזהות את השווקים השונים באיסטנבול.

קצת על אמינונו, איזור השווקים

אמינונו (Eminönü) הינו אזור קטן בתוך שכונת פאתיח הגדולה (או פאטיה/ Fatih). פאתיח הוא האזור של העיר העתיקה של איסטנבול (אזור 7 הגבהות). באמינונו נמצאים שלושת השווקים הגדולים והקבועים של העיר העתיקה באיסטנבול: הבאזר הגדול, השוק המיצרי (התבלינים) ושוק מחמוד פאשה. הם מחוברים אחד לשני ולכן קל ללכת בהם לאיבוד, מבלי להבין באיזה שוק אתם נמצאים.

הבזאר הגדול באיסטנבול
חנויות שכל מטרתן הוא להצטלם עם המנורות הצבעוניות.

שלושת השווקים המרכזיים בעיר העתיקה באיסטנבול

הבאזר הגדול

השוק המקורה, נקרא גם הבאזר הגדול. שוק זה נפרס על פני 58 רחובות שונים וכולל כ3,000 חנויות. כל אזור הבאזר הגדול הוא מקורה, ברגע שהגעתם לאזור עם חנויות שנמצאות ברחוב- יצאתם מהשוק. כיום הסוחרים בשוק הבינו שהאזור הוא מוקד משיכה לתיירים רבים (עוברים בו מעל 200,000 אנשים ביום!) וחלק מהחנויות הן חנויות תיירות טהורות. אך בין חנות תיירים אחת לשנייה, עדין ניתן למצוא חנויות אותנטיות.

בשוק תמצאו חנויות בכל הסוגים: זהב, תכשיטי כסף, בגדים, תיקים וארנקים, חגורות, זיופים של מותגים, שטיחים, פשתן, קשמיר, מסעדות ובתי קפה, צ'ינג'ים (העמלה שלהם יקרה בדרך כלל, שימו לב) וכו'.

אם ראיתם משהו שאהבתם ואתם מעוניינים לקנות, נסו להתמקח מעט עם המוכר, הם נותנים מחיר גבוה יותר, כי הם יודעים שהישראלים מתמקחים. והם מזהים אותנו מקילומטרים. (תתכוננו לשמוע הרבה "שלום", "אחי" ו"מה נשמע")

שוק מחמוד פאשה

אם תחליטו לטייל לפי ההמלצה שלנו (שבהמשך הכתבה), התחנה הבאה שלכם תהיה שוק מחמוד פאשה. או בשמו הישראלי המקורי "שוק החיקויים של איסטנבול". ראשית, הרשו לנו להפריח טענה זו, אתם תראו חיקויים בכל מקום ובכל רחוב, בצד האירופאי והאסייתי. אתם תראו חיקויים בשווקים, בבאסטות שנמצאות ברחוב איסתיקלאל ובחנויות של ממש שבמבט ראשוני יראו לכם לגיטימיות.

אז מה מיוחד בשוק מחמוד פאשה?

ראשית, המבחר בו לא נגמר. רחובות שלמים של חנויות מלאות חיקויים, החל מחליפות ספורט, חגורות, שעונים, תיקים, כובעים וכל מה שאתם רק מדמיינים.

שנית, חשוב לציין שבשוק מחמוד פאשה יש גם חנויות שלא מוכרות זיופים. אם אתם מחפשים בדים, מגבות ומצעים איכותיים אתם תמצאו אותם כאן. חפשו את חגורות העור האמיתי, הלא ממותגות. הן יעלו כאן 5-7 שקלים וישמשו אתכם לשנים רבות (מניסיון).

ומילה קטנה אחרונה- חוק העדר הישראלי תמיד מנצח. הסיכוי שתכנסו לחנות ולא תשמעו ישראלי מתמקח על המחיר הוא שואף לאפס. יש עוד שווקים ורחובות רבים שמוכרים חיקויים ואנו נדאג לסקר אותם בהמשך. המחירים שתראו בשוק מחמוד פאשה הם לא הזולים ביותר. אנו ממליצים לכם לקנות רק דברים שאתם ממש אוהבים, את שאר הדברים אתם תמצאו בעוד מקומות בעיר, בחנויות פחות מתוירות והמחירים שם יהיו זולים יותר. מצד שני חשוב לציין – יש כאן גם מציאות. גם אם ראיתם משהו שאתם חושבים שבעיר יעלה פחות, אם המחיר לגיטימי בעינכם, אז תחכו למקום אחר סתם.

השוק המיצרי (התבלינים)

השוק המצרי זה שוק תבלינים תיירותי ומקורה. יש בשוק חנויות תבלינים וחנויות זהב, הוא שוק קטן והוא נמצא בסוף שוק מחמוד פאשה. עצה חמה שנכתבה בהרבה כסף שבזבזנו: אל תקנו תבלינים בשוק התבלינים המיצרי. היכנסו לשוק ותסתובבו לבאסטות. כשאתם חוזרים למלון שלכם, חפשו מכולת שכונתית באזור ותקנו ממנה תבלינים. לדוגמא, תבלין מסטיקא שבשוק המצרי יעלה לכם אחרי מיקוח כ-70 לירות. אותה חבילה בדיוק במכולת שכונתית תעלה 15 לירות ללא מיקוח. (ואת זה למדנו את זה על בשרנו.)

מילה קטנה על ההתמקחות עם המוכרים

הסוחרים הטורקים יזהו אתכם כישראלים עוד לפני שתצליחו להשחיל מילה. הם יודעים שאנו עם שמתווכח ולכן הם יתחילו איתכם בדרך כלל במחיר גבוה. הרבה פעמים אני שומעת ממכרים וקוראת בקבוצות פייסבוק שונות על כך ש"צריך להוריד את המוכרים בחצי, אחרת זו לא עסקה טובה". 10 לירות שוות ערך לשני שקלים, זיכרו את זה כשאתם מתמקחים איתם על 20 לירות. בשבילם זה מחיר לשתי ארוחת צהרים, בשבילנו זה אפילו לא בקבוק מים.

מאיפה כדאי להתחיל כשמטיילים בשווקי העיר העתיקה באיסטנבול?

הכנו לכם מפה שתוכלו להיעזר בה כדי להבין את המשך הכתבה:

מפת השווקים בעיר העתיקה באיסטנבול עם הסבר על כל אזור

אזור אמינונו מתחיל במזח שנקרא על שמו ומסתיים בכניסה לבזאר הגדול דרך שער Beyazıt. לאוהבי הקניות, מומלץ להעביר פה יום שלם לפחות, עם אופציה לחזור "להשלמות". אל תתנו למפה לבלבל אתכם מדובר באזור ענק. כדי להגיע מצד (שער Beyazit) לצד השני שלו (מזח אמינונו) צריך ללכת 1.3 קילומטר, כ-18 דקות הליכה ללא עצירה.

אנחנו ממליצים לכם להגיע לטיול באזור זה עם תיק גב או טרולי, כדי שיהיה לכם נוח להסתובב מבלי להחזיק הרבה שקיות. אנחנו תמיד מטיילים באזור הזה עם תיקי גב ריקים וככה הידיים נשארות פנויות.

תחנה ראשונה: קו החשמלית T1 תחנת Beyazıt – Kapalıçarşı

קו החשמלית T1 עובר במקומות רבים בעיר, בהתאם למיקום המלון שלכם, תעלו על הקו ותגיעו לתחנת Beyazıt – Kapalıçarşı. מיד כשתצאו מתחנת החשמלית אתם תראו המון אנשים צועדים לעבר שער השוק Beyazıt.

למתקדמים – רדו תחנה אחת אחרי (Laleli – Üniversite) ותתחילו את הטיול שלכם ברחוב Ordu המוביל לשער הכניסה לשוק הגדול (שער Beyazıt) יש בקטע שבין התחנות חנויות רבות שמוכרות סחורה זולה יחסית וחיקויים שנראים טוב.

תחנה שניה השוק הגדול:

הכנסו דרך השער הכניסה של השוק, ותתכוננו לראות כמות חנויות לא נורמלית, נסו להבין מי נגד מי לפני שתתחילו בקניות. קחו בחשבון שאתם תראו את אותה סחורה אצל המון סוחרים. התחילו לאבד בסמטאות השוק המקורה, וזכרו – כל עוד אתם בתוך מבנה אתם בשוק הגדול.

תחנה שניה שוק מחמוד פאשה:

כשאתם מרגישים שמיציתם את השוק הגדול, תבדקו היכן אתם נמצאים במפות. אתם צריכים להגיע לכיוון רחוב MahmutPaşa . לחצו כאן לראות את הרחוב הראשי של השוק.

אחד משערי השוק הגדול בעיר העתיקה של איסטנבול

תחנה שלישית השוק המצרי:

גם אם אתם לא מגיעים לשוק לקנות חיקויים של תיקי יוקרה סביב שתסתובבו בו שעות. לפני שתמשיכו לשוק המצרי אנו ממליצים לכם לעשות הפסה קצרה ולטעום את הגלידה הטורקית המיוחדת. השוק המצרי נמצא בסוף שוק מחמוד פאשה, בשוק זה תמצאו חנויות תבלינים מרהיבות אך יקרות. בשוק יש מספר חנויות זהב, אנחנו לא התנסנו בהן ולכן אנחנו לא יודעים להגיד את טיב המוצרים.

במידה ואתם נכנסים לשוק המצרי מהכניסה שליד חנות הגלידה, סביר שתצאו ביציאה שממול חנות קפה. קוראים לחנות Kurukahveci Mehmet Efendi והיא קיימת כבר 150 שנים. אין פעם שלא הגענו לאיסטנבול וחזרנו עם שתי קילו לפחות של הקפה שלהם. אל דאגה, התור הארוך שיש בחנות עובר מהר.

מזח אמינונו והמשך הטיול בשווקים באיסטנבול

מחנות הקפה המומלצת שלנו יש מספר אופציות:

  • לכו לכיוון מזח אמינונו, ותפסו מקום לכיוון המלון שלכם. יש שם מוניות ותחנת חשמלית קו T1.
  • חובבי הבישול והאפיה – המשיכו ישר ברחוב של חנות הקפה (הרחוב שממשיך את השוק המצרי). אחרי מספר דקות הליכה תגיעו לרצץ חנויות עם ציוד אפיה ובישול ברמה גבוהה מאוד והמחירים פשוט לא נתפסים. לצורך השוואה תבניות מסאפן (עוגיות מרוקאיות) שבארץ עולות עשרה שקלים, נמכרות שם בחבילות של 20 יחידות, בכעשרה שקלים. לצערנו החנות לא מופיעה בגוגל מפות ואיננו זוכרים את שמה. אך יש באזור שלה מספר חנויות והיא היתה החנות הראשונה בסגנון של כלי אפיה.
  • אם עדין יש לכם כוח אתם יכולים ללכת לרחוב המקביל של שוק התבלינים. לכיוון החנות Gurmania שמוכרת סופגניות טעימות ולהתחיל להסתובב באחת הסמטאות שיש שם. כמו שאמרנו בהתחלה, אין סוף לכמות החנויות באזור זה.
  • חובבי הצילום- לכו לכיוון תחנת החשמלית Sirkeci İstasyonu, יש באזור זה חנויות מצלמות וציוד מקצועי במחירים מצוינים.
  • אם עדין אתם עם חשק לקניות, תוכלו ללכת לרחוב לאלאלי, זה רחוב שמגיעים אליו סיטונאים מכל רחבי העולם לקנות סחורות (גם מישראל) ומהמחירים נמוכים באופן משמעותי.

לסיכום,

בכתבה זו ניסינו לפתור את התשובה לשאלה המבוקשת היכן נמצאים השווקים בעיר העתיקה של איסטנבול ואיך מגיעים להם. אנו מקווים שמצאתם במדריך הזה את המידע שחיפשתם. שימרו אותו ליום שבו אתם טסים, אנחנו בטוחים שהוא יעזור לכם.

מדריכים על איסטנבול