חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שכונת בלאט איסטנבול

שכונת בלאט (Balat) היא שכונה צבעונית ומיוחדת הנמצאת ברובע פאתיח באיסטנבול. היא מפורסמת בזכות הבניינים הצבעוניים שלה ותתפלאו אבל יש לה קשר חזק מאוד ליהדות - בעבר זו הייתה השכונה היהודית בעיר.

תוכן עניינים

שכונת בלאט איסטנבול

כאמור, שכונת בלאט נמצאת ברובע פאתיח, הרובע העתיק של איסטנבול. שכונת באלט היא שכונת בעלת היסטוריה עשיר. בשנת 1492 עם גירוש יהודי ספרד, הגיעו לאימפריה העות'מאנית יהודים רבים, חלקם התיישב באיסטנבול (שהייתה בירת האימפריה). היהודים שהגיעו לעיר הקימו את שכונת בלאט, שבשיא תפארתה כללה 19 בתי כנסת, בית חולים יהודי (בית החולים אור החיים), ישיבה ועוד.

כיום, נשארו בשכונה הזו שני בתי כנסת בלבד- בית הכנסת קהל אוחריד ובית הכנסת קהל ימבול, הם פעילים בעיקר בחגים. (אם אתם מחפשים בית כנסת פעיל באיסטנבול, קיראו את המדריך למטייל המסורתי שלנו)

מי גר בשכונה היום?

ההחלטה של אונסקו להכריז על השכונה כאתר מורשת עולמי והסדרות הטורקיות הרבות שמצטלמות בה תרמו רבות לשיפוץ המבנים הישנים בשכונה ושיפוץ ותיקון המדרכות, אך עדין, ניתן לראות בבירור שמדובר בשכונה יותר ענייה משאר האזורים התיירותיים של איסטנבול. (זה לא הופך אותה לשכונה מפחידה יותר, אך הזהירות חשובה כאן)

כיום, תושבי השכונה הצבעונית הם תושבים טורקיים, מפשוטי העיר. שכונת בלאט נחשבת לשכונה ענייה יחסית, לכן אתם עלולים להיתקל בילדים שיבקשו תרומות או אוכל ברוב חלקי השכונה ובמיוחד באזורים התיירותיים בשכונה.

שכונת בלאט איסטנבול
שכונת בלאט איסטנבול

איך מגיעים לשכונת בלאט?

ניתן להגיע לשכונת בלאט במעבורת, באוטובוס או במונית.

מה ניתן לעשות בשכונת בלאט?

סידרנו עבורכם את המקומות בסדר נוח לעבור מנקודה אחת לשנייה, נקודת ההתחלה שלנו תהיה נוחה למי שמגיע במעבורת למסוף המעבורת "בלאט", אך אם אתם מגיעים עם מונית, תוכלו לבקש מהנהג לעצור לכם בכתובת הרלוונטית הראשונה.

💕✨טיפ ששווה זהב – בין נקודה לנקודה, "לכו לאיבוד" בסימטאות השכונה, דווקא האזורים הלא מתוירים הם היפים ביותר, או כמו שד"ר סוס אומר, "אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים" 🙂

בתי הכנסת קהל אוחריד וקהל ימבול

בתי הכנסת שנותרו בשכונת בלאט נותרו סגורים ולצערנו כבר לא ניתן לבקר בהם. בית הכנסת קהל אוחריד הוא בית הכנסת היחיד שנפתח בזמן חגי ישראל או מועדים מיוחדים בקהילה היהודית הקטנה שנותרה באיסטנבול.

בית הכנסת קהל ימבול לדוגמא, קיים כבר 500 שנים, כך שניתן רק לתאר את העושר וההיסטוריה המרובה שהמקום מחזיק בו, אך כאמור, הכניסה למבקרים אסורה.

כתובת בית הכנסת קהל ימבול: Ayvansaray, Lavanta Sk. No:7, 34087 Fatih/İstanbul

כתובת בית הכנסת קהל אוחריד: Ayvansaray, Kürkçü Çeşmesi Sk. No:7, 34087 Fatih/İstanbul

מדרגות צבעוניות ברחוב Merdivenli Yokuş Evleri

רחוב מוכר נוסף בעיר הוא רחוב Merdivenli Yokuş Evleri, בוא ניתן לראות בתים צבעוניות ומדרגות מיוחדות גם כן, באזור הזה נפתחו מסעדות ובתי קפה רבים בשנים האחרונות וניתן לנוח בהם מעט לפני שחוזרים לטייל.

כתובת הרחוב: Balat, Merdivenli Ykş., 34087 Fatih/İstanbul

Velvet Cafe

אחד מבתי הקפה המפורסמים בעיר, הוא קפה וולוט. בית קפה זה נמצא בתוך בית עתיק, תוכלו לבחור כאן באיזה כלים תרצו לאכול מתוך מגוון הכוסות והצלחות העתיקות ולהנות מקפה איכותי. גם ארוחות הבוקר של המקום נחשבות לטובות מאוד, שימו לב שיש קצת עומס בשעות המבוקשות והמחירים מעט יקרים יותר ממקומות פחות מוכרים.

כתובת המסעדה: Balat, Çimen Sk. No:8a, 34087 Fatih/İstanbul

הבתים הצבעוניים

בבלאט יש מספר רחובות שבתיהם נצבעו בצבעים צבעוניים, אחד הרחובות המפורסמים הוא רחוב Balat, Kiremit Cd. No:34, 34087 Fatih/İstanbul (בתמונה).

בתים צבעוניים איסטנבול
בתים צבעוניים איסטנבול ברחוב Kiremit.

כנסייה יוונית אורתודוקסית מריה הבתולה Virgin Mary

את המבנה הזה, לא ניתן לפספס, ניתן לחזות ממנו כמעט מכל רחוב בשכונה. אומנם כיום חלק גדול ממבנה הכנסייה משמש כבית ספר, ולכן לא ניתן להכנס פנימה (למרות שהכנסייה עדין פעילה) אך, כאמור, לא ניתן לפספס את המבנה העצום והמרהיב הזה.

כנסיית הדמים (נקראת גם כנסיית מריה הבתולה) היא כנסייה אורתודוקסית הממוקמת על כביש החוף של בלאט באיסטנבול. זוהי הכנסייה היחידה שנותרה מהתקופה הביזנטית והושארה לפולחן היוונים.

כתובת: Balat, Tevkii Cafer Mektebi Sk. No:1, 34087 Fatih/İstanbul

המדרגות והמטריות הצבעוניות בבית קפה Dimitrie Cantemir

בוודאי נתקלתם במגוון תמונות מהאזור הזה, התמונות תמיד נראות כה פסטורליות ומיוחדות. ואכן, המקום באמת מיוחד ויפה אך יחד עם זאת, הוא גם מאוד תיירותי ועמוס. תגיעו עם המון סבלנות ועדיף בשעות המוקדמות של הבוקר כשאזור עוד ריק יחסית.

אם אתם לא מעוניינים להצטלם, אתם יכולים להמשיך לנקודה הבאה ולהימנע מהצפיפות שבמקום.

כתובת מדויקת: Balat Mh. Vodina Cd, Sancaktar Ykş. No:6, 34087 Fatih

בית קפה POPSTEL

בית קפה אייקוני נוסף בשכונה הוא בית הקפה popstel אשר נמצא בגג מלון בשם popstel גם כן. מיקומו מספק נוף מרהיב לכל האזור. כמקום תיירותי שכזה, חשוב לנו להדגיש שהאוכל והקפה אינם טובים במיוחד, והמחיר יקר יותר משאר בתי הקפה בשכונה. גם לפה נמליץ להגיע רק למי שמעוניין להצטלם, אחרים שרוצים לעצור לנוח מעט יימצאו ברחוב הזה בתי קפה רבים אחרים (זולים וטובים יותר).

כתובת המלון והמסעדה: Balat, Akçin Sk. No:3, 34087, 34087 Fatih/İstanbul

איך נחזור למרכז העיר?

אם עברתם בין הנקודות בסדר שהם כתובות בכתבה, אתם ממש קרובים לתחנת המעבורת Fener. מכאן תוכלו לעלות על מעבורת חזרה למלון או לקחת מונית.

מדריכים על איסטנבול