חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיול באיסטנבול לשומרי מסורת ודתיים

אם אתם דתיים או שומרי מסורת המעוניינים להגיע לטיול באיסטנבול, בוודאי תשמחו לדעת שיש בעיר מספר בתי כנסת ובית חב"ד פעיל. שימו לב שבעקבות העובדה שאיסטנבול היא עיר מוסלמית בסופו של יום, רוב המוסדות היהודיים מוצנעים ואינם פתוחים לכל מי שמבקש להיכנס. במדריך זה נמליץ לכם על מלונות מתאימים לקהל הישראלי, אוכל כשר, בית חב"ד ובתי כנסת פעילים.

תוכן עניינים

טורקיה, ואיסטנבול בפרט מותרות לכניסה לישראלים אשר חפצים להגיע לשם, אתם תשמעו עברית כמעט בכל מקום שתגיעו אליו ובכמויות. ועדין, על המגיעים לעיר להכיר בעובדה שאיסטנבול הוא יעד בעל פוטנציאל לפיגועים בישראלים וכבר היו ניסיונות חטיפה בישראלים שהגיעו לעיר, וכן ביהודים שחיים בעיר. העובדה הזו גורמת לכך שהקהילה שחיה בעיר שומרת בקנאות על מוסדותיה ומצניעה את אופי החיים הדתי כמה שאפשר. אם אתם מעוניינים להגיע לטיול באיסטנבול ואתם שומרי מסורת או דתיים, הינה כל המידע שתצטרכו לדעת לפני החופשה.

הקהילה היהודית באיסטנבול

נכון לשנת 2019 חיו באיסטנבול כ-10,000 יהודים. אך ההיסטוריה של היהודים באיסטנבול מתחילה עוד בשנת 390 לספירה, השנה שבה יש תיעוד ראשוני על יהדות איסטנבול.

קצת על ההיסטוריה של יהודי איסטנבול

לאחר גירוש יהודי ספרד, האימפריה העות'מאנית ובראשותה הסולטן באיזיט השני קראה ליהודי ספרד להגיע לטורקיה ולהתיישב בה מתוך הבנה שיהודים אלו יוכלו להגיע עם עושר וידע רב ובכך לקדם את האימפריה, וכך היה. בשנים אלו נבנו בתי כנסת רבים והקהילה היהודים שגשגה בעיר.

יהדות איסטנבול כיום

כאמור, כיום חיים באיסטנבול כמה אלפי יהודים, יש בעיר מוסד רבנות, מקווה, בתי כנסת פעילים, בית חב"ד ומסעדות כשרות. כל המוסדות היהודים באיסטנבול בדרך כלל מוצנעים עם אבטחה כבדה ולא מקבלים אנשים זרים ללא אישור מראש.

בית כנסת נווה שלום באיסטנבול
בית כנסת נווה שלום באיסטנבול

שליח חב"ד באיסטנבול

בשונה ממקומות אחרים בעולם, כתובת בית החב"ד באיסטנבול איננה מפורסמת וכדי לקבל אותה יש לפנות באופן יזום לרב האחראי. בית החב"ד באיסטנבול עורך סעודות שבת וחג מדי שבוע. שימו לב שבית החב"ד באיסטנבול אינו פתוח במהלך השבוע ולא מתאפשרת בו לינה. אך ניתן להזמין מקום לארוחת שישי ללא תשלום.
בית חב"ד באיסטנבול 5 דקות הליכה מכיכר טקסים ו-3 דקות הליכה מבית הכנסת. לכן לקהל הדתי מומלץ לבחור מלון בכיכר טקסים כך שההליכה ביום שבת תהיה קצרה ונוחה במשך שאר השבוע.

פרטי קשר עם שליח חב"ד באיסטנבול:

הרב מנחם מענדל (מנדי) חיטריק:

תפילות שבת בבית כנסת עם מניין באיסטנבול

אם אתם מעוניינים לטייל באיסטנבול ואתם חיים אורח חיים דתי, בוודאי תחפשו בית הכנסת פעיל. בית הכנסת בית ישראל פתוח לתפילות מדי יום ובימי שבת, אך כדי להיכנס אליו יש להציג אישור שמוציאים מראש. את האישור ניתן לקבל בפנייה למספר בוואטסאפ: 905333635150+ או למייל של כבוד הרב מנדי: MENDY@RABBIMENDY.COM. יש לצרף להודעה צילום דרכון.

כתובת בית הכנסת בית ישראל: Cumhuriyet, Efe Sk. No:4, 34000 Şişli/İstanbul, טורקיה.

בתי כנסת נוספים באיסטנבול

בית הכנסת האשכנזי

בית הכנסת האשכנזי האחרון בעיר. הוא לא תמיד פעיל לתפילות ועל כן מומלץ להתעדכן עם כבוד הרב מנדי האם מתקיימות תפילות במקום בזמן חופשתכם.

כתובת: Müeyyedzade, Yüksek Kaldırım Cd. No:27, 34425 Beyoğlu/İstanbul, טורקיה

בית הכנסת האשכנזי באיסטנבול

בית כנסת נווה שלום (Neve Shalom Synagogue)

בית כנסת נווה שלום נמצא ברחוב המוביל למגדל גלאטה. הוא משמש את הקהילה היהודית בעיר לאירועים, תפילות בר מצווה, חתונות וכו'. יש במקום קייטרינג כשר.

כתובת: Bereketzade Mahallesi, Büyük Hendek Cd. No:39, 34421 Beyoğlu/İstanbul.

בית-כנסת-נווה-שלום-שבאיסטנבול
בית כנסת נווה שלום מצד ימין, ברקע מגדל גלאטה המפורסם

מקווה טהרה באיסטנבול

בעבר היו בעיר שני מקוואות, הראשון היה בבית כנסת נווה שלום והשני בבית הכנסת בית ישראל שבסיסלי. כיום המקווה הפעיל הוא זה שנמצא בבית ישראל. מקווה זה הוא מקווה לנשים בלבד. ניתן ליצור קשר עם הבלנית גברת נקרי 905356558964+.

מסעדות כשרות באיסטנבול

אין ספק שטיול באיסטנבול לשומרי מסורת ודתיים עלול להיות מאתגר מבחינת מאכלים לשומרי כשרות, בעיר איסטנבול אין הרבה מוסדות המחזיקות תעודת כשרות מלבד:

  • קפה עדן היא מסעדה כשרה המגישה אוכל בשרי.
  • כאמור, במידה ואתם מעוניינים לסעוד סעודת שישי כהלכתה, תוכלו לפנות לכבוד הרב מנדי (פרטיו מופיעים בתחילת הכתבה) ולתאם איתו הגעה לסעודת שישי.
  • מסעדת קרנה חלבית נמצאת בתוך בית הכנסת בית ישראל. כתובת המסעדה היא Halaskargazi Ave 53, Harbiye. בעל המקום כאלף :+90 532 445 70 45
  • כמו כן, ניתן להזמין אוכל מוכן וכשר מחברת הקייטרינג "לאקאסא". האוכל כשר למהדרין חלב ישראל ודגים. לפרטים נוספים, ניתן לפנות לגברת עליזה הדר במספר 905324814322
  • יש בעיר מכולת כשרה הנמצאת קצת רחוק ממרכז העיר, ניתן למצוא בה יין כשר, גבינות וכדומה. היא נקראת Denet Food Co. למנהלת החנות קוראים דנט גידה ‪+90 212 278 00 11‬‏
  • מסעדת ג'ולייט בקדיקוי (הצד האסיאתי): מסעדה המגישה אוכל פרווה, בבעלות ישראלית, השף הוא שף ישראלי אשר מכין אוכל פרווה בלבד עם מצרכים מהארץ (חומוס, מרק ירקות עם קוסקוס, שקשוקה וכו) אך למקום אין תעודת כשרות. יש לכם פה את תפריט המסעדה. כתובת המסעדה: Rasimpaşa Mh, Duatepe Sk. 42/A, 34716 Kadıköy/İstanbul, טורקיה

מלונות כשרים באיסטנבול

לצערנו עדין אין מלונות כשרים באיסטנבול. לפני שאתם מזמינים טיול באיסטנבול, במידה ואתם דתיים או שומרי מסורת, תנסו לדבר עם כבוד הרב מנדי. הוא יוכל לעזור לכם ולכוון אתכם למלונות שבהם ניתן לקבל מפתח שבת ושיהיו ממוקמים בסמיכות לבית חב"ד ובית הכנסת הפעיל.

מדריכים על איסטנבול