Search
Close this search box.

תחבורה ציבורית באיסטנבול

מגיעים לאיסטנבול? איסטנבול היא עיר ענקית, למעשה היא העיר הגדולה בטורקיה עם אוכלוסייה המונה יותר מ15 מיליון תושבים. כאחת כזו, התחבורה הציבורית באיסטנבול נוחה מאוד והיא כוללת: מוניות, מעבורות, מטרו, חשמליות, פוניקולר ואוטובוסים. הכנו לכם מדריך מפורט על כל אמצעי התחברוה בטורקיה והמחירים.

תוכן עניינים

קצת על תחבורה ציבורית באיסטנבול

איסטנבול היא ביתם של מעל 15 מיליון תושבים. העיר איסטנבול בנויה על אזור הררי במיוחד, בעבר היא נקראה עיר שבעת הגבוהות, אך היום בזכות התרחבותה, היא כבר מונה מעל 50 גבהות!. יש בה עליות ומורדות רבות וגם ספורטאים ימצאו את ההליכה בה קשה לאחר מספר ימים. כמו כן, המרחקים בין המקומות בה, אינם מרחקים נורמליים להליכה וחייבים להשתמש באמצעי נסיעה מסוים. לכן, טיול באיסטנבול אינו משאיר ברירה, אלא להשתמש בתחבורה הציבורית של איסטנבול.

נסיעה ברכב מושכר באיסטנבול

כשתגיעו לאיסטנבול, אתם תבחינו מאוד מהר שכללי התחבורה המוגדרים והנהוגים בעולם הינם המלצה בלבד בעיר. תמרורי עצור ו"אין כניסה" אינם תקפים על האזרחים, כך גם זכות קדימה להולכי רגל הינה בגדר המלצה בלבד. (המלצה שהאזרחים הטורקיים לא מכירים בה.) לכן, שימו לב שהשכרת רכב בטורקיה ממש לא מומלצת לנהג הישראלי. והיא על גדר מסוכנת עבורנו.

נקודה נוספת שיש לשים לב היא שגם חובת חגורות הבטיחות איננה חלה בטורקיה. על כן רכבים רבים (בדגש על מוניות) בכלל לא מצוידים בחגורות בטיחות.

למרות שאני ממש לא ממליצה לשכור רכב באיסטנבול, אם אתם כבר בוחרים להשכיר אותו, אני אמליץ לכם על השירות של החברה הזו שניסיתי כבר במספר מדינות בעולם, הם משווים מחירים בין כל חברות ההשכרה ומגישים לכם את ההצעה הזולה ביותר.

תחבורה ציבורית או מוניות?

בפעם הראשונה שטיילנו באיסטנבול השתמשנו במוניות בלבד המחיר שלהם היה כל כך זול ונוח. העובדה שמזג האוויר היה חורפי בעיר, גרמה לכך שאפילו לא בדקנו על תחבורה ציבורית בעיר. בטיול של 8 ימים היה לנו חוויה לא טובה אחת בלבד עם נהג מונית צעיר (גיל הנהג חשוב, נדבר על זה בהמשך.) שדרש 100 לירות לנסיעה של עשר דקות ולא הסכים להפעיל מונה. בחוץ ירד מבול ולא היו עוד מוניות באזור אז התפשרנו איתו על 60 לירות. (בהלוך שילמנו כ-30 לירות לצורך השוואה)

ביום האחרון באותה נסיעה, הבחור בקבלה של המלון ששהינו בו, ניסה להזמין לנו מונית אך הייתה זו שעת המנוחה של הנהגים ולא היה נהג פנוי. הוא הוציא לנו שני כרטיסי נסיעה של תחבורה ציבורית וכיוון אותנו איך להגיע ליעד במדויק. ברגע שיצאנו מהמלון, פתחנו גוגל מפות ותוך 15 דקות כבר היינו ביעד שלנו. וככה נסיעה של חצי שעה לפחות התקצרה ל-15 דקות כולל הגעה לתחנת המטרו בפעם הראשונה, להבין לאן ללכת ואיך והמתנה לרכבת. על הנסיעה הזו כל אחד מאיתנו שילם כ-8 לירות טורקיות (שווה לשקל וחצי בערך). בוודאי לא יפתיע אתכם שבפעמיים הבאות שהגענו לעיר כמעט ולא נעזרנו במוניות. התחבורה הציבורית באיסטנבול נוחה, השלטים באנגלית ותמיד יש סדרנים להכוונה. כמו כן, בעזרת חיפוש בגוגל מפות תגיעו למחוז חפצכם תוך מספר דקות, מבלי לעמוד בפקקים ולהתווכח עם נהגי מוניות שמחפשים להרוויח עוד כמה שקלים על גבכם.

כרטיס איסטנבול – ISTANBULKART – ISTANBUL CARD

כרטיס הנסיעה בתחבורה הציבורית באיסטנבול ISTANBULKART
אחד משני סוגי כרטיסי הנסיעה באיסטנבול. השני בצבע כתום.

כרטיס איסטנבול הוא הפתרון למי שמבקש לנסוע בתחבורה הציבורית באיסטנבול. ניתן לתקף אותו בכל אחת מדרכי הנסיעה בעיר: מעבורות, מטרו, חשמליות, פוניקולר ואוטובוסים.

איפה ניתן לרכוש אותו?

ניתן לרכוש את הכרטיס בחלק מעמדות הקבלה במלונות השונים, בעמדות הקיוסקים שיש במטרו, בשדות התעופה (יש עמדה מיוחדת) ובסופרים שונים בעיר. אבל הכי נוח יהיה להצטייד בו בקבלת המלון או בתחנות מטרו גדולות. שימו לב, יש שני סוגי כרטיסים: בצבע כחול ובצבע כתום – שני סוגי הכרטיסים תקינים.

ככה נראת המכונה בה מטעינים את הכרטיס תחבורה ציבורית באיסטנבול.
ככה נראית המכונה בה מטעינים את הכרטיס. אתם תמצאו אותה מחוץ לתחנות החשמלית ובתוך תחנות המטרו והמעבורות.

כמה הכרטיס עולה?

הכרטיס עולה 25 לירות (אי אפשר להזדכות על הכסף הזה בחזרה). אם אתם מגיעים מספר אנשים לעיר, דעו שהכרטיס יכול לשמש עד חמישה אנשים במקביל. אין צורך לקנות כרטיס לכל אחד.

מה הכרטיס נותן לכם?

כאמור, את הכרטיס ניתן לתקף בכל אחת מאמצעי התחבורה הציבורית באיסטנבול: מעבורות, מטרו, חשמליות, פוניקולר ואוטובוסים.

הוא מעניק לכם הנחה בגובה 50% מעלות הנסיעה. כלומר, במקום לשלם 15.4 לירות לנסיעה בודדת, תשלמו 7.67 לירות לנסיעה. (כ1.5 ש"ח)

בעת רכישת הכרטיס תוכלו לטעון בו כסף. אם הכסף יגמר ותרצו להוסיף סכום נוסף יש בתחנות המטרו והחשמליות מכונה אוטומטית בה ניתן לטעון כסף בכרטיס. כמו כן, אם אתם מתכננים לחזור לאיסטנבול בעתיד, אתם יכולים לשמור אותו לטיול הבא.

איפה מתקפים את הכרטיס?

את כרטיס הנסיעה אתם תתקפו במכונות שבתמונה למטה, על הצג הדיגיטלי יופיע לכם יתרת הסכום בכרטיס שלכם. המכונות האלו נמצאות בכל אחת מאפשרויות התחבורה הציבורית, חוץ מהאוטובוסים שם אופן התיקוף שונה.

תחנת חשמלית באיסטנבול עם מכונות תיקוף כרטיסים מקדימה
תחנת חשמלית באיסטנבול עם מכונות תיקוף כרטיסים

האם באמת צריך לקחת את שירותיו של נהג פרטי?

בקצרה – לדעתנו, לא.

כל העניין עם הנהגים הפרטיים התחילו רק בשנים האחרונות. נהג פרטי ממוצע גובה 100$ ליום. כדי לבזבז בתחבורה הציבורית 100$ אתם תצטרכו לעלות ולרדת כ-223 פעמים. גם אם תחליטו לנסוע רק עם מוניות, אתם תצטרכו לנסוע הרבה מאוד מאוד. (אפילו נסיעה לעיר מהשדה לא מגיעה לחצי מהסכום הזה.) לכן, כל עוד אתם לא מתכננים לעשות טיול יום מחוץ לעיר, אין סיבה לשלם 100$ לנהג שייקח אתכם ממקום למקום. עדיף להשקיע את הכסף הזה על חבילת נסיעה לטלפון או בסים מקומי ופשוט להשתמש בגוגל מפות ותחבורה הציבורית בעיר.

הגעה משדה התעופה לעיר

הגעה מהשדה התעופה החדש

שדה התעופה החדש של איסטנבול הוא שדה עצום, בין הגדולים בעולם כולו. הוא נמצא כ-40 קילומטר מהעיר. ריכזנו לכם את דרכי ההגעה אליו על ידי מונית או אוטובוס.

הגעה מהשדה התעופה החדש לעיר באוטובוס

כדי להגיע משדה התעופה החדש אל העיר, ניתן להשתמש בשירותי השאטל של חברת Havaist. תחנת האוטובוס נמצאת בקומה מינוס שתיים בשדה. אתם תראו בשדה שילוט איך ניתן להגיע אל תחנות האוטובוס או להיעזר באחד השומרים שבשדה. ניתן לשלם על הנסיעה בשתי דרכים: בבוטקה שליד האוטובוס (במזומן או באשראי) או אצל הנהג בכרטיס אשראי או בכרטיס איסטנבול.

תחנת האוטובוס בשדה התעופה החדש שלוקח לטקסים
ככה נראית התחנה והאוטובוס שלוקחים לטקסים.

הנסיעה באוטובוס היא פתרון מצוין למי שלא רוצה לשלם שער המרה גבוה בשדה ומעונין להמיר את הכסף רק כשהוא מגיע לעיר. (מומלץ מאוד, לא להמיר כסף בשדה)

כרטיס נסיעה באוטובוס עולה 52 לירות לאדם, והאוטובוס עוצר בשלושה תחנות בעיר. הראשונה והשניה מרוחקות ולא רלוונטיות עבורנו. אך התחנה השלישית והאחרונה של האוטבוס היא תחנת האוטובוס בטקסים. התחנה נמצאת מול מלון פוינט. אם המלון שלכם נמצא ממש צמוד לטקסים, תוכלו ללכת ברגל כ-6 דקות הליכה או לקחת משם מונית או מטרו לאזור המלון שלכם:

הדרך מתחנת האוטובוס אל העיר.

הגעה מהשדה התעופה החדש לעיר במונית

בקומת הקרקע של השדה תמצאו עשרות מוניות שרק מחכות לקחת אתכם לעיר. אין מחיר אחיד ולפי זמני הנסיעה והמונה (שוב – תתעקשו על הפעלת מונה.) ייקבע המחיר שתשלמו. נסיעה כזו תעלה לכם החל מ-200 לירות תלוי בעומסים. אל תשכחו להמיר כסף לנסיעה לפני שאתם יוצאים מהשדה. אך הקפידו לא להמיר יותר מדי כי שער ההמרה בשדה הוא שערורייתי ואין סיבה שתשלמו כל כך הרבה.

הגעה משדה איסטנבול סביהה גקצ'ן

שדה תעופה סביחה גק'צן נמצא בצד האסייתי, במרחק 50 קילומטר מכיכר טקסים.

הגעה מהשדה התעופה סביהה לעיר באוטובוס

ההגעה באוטובוס לעבר העיר משדה התעופה סביחה, מתבצעת על ידי חברת Havaist. הנסיעה עולה 50 לירות. לאחר שאספתם את המזוודות ויצאתם לאולם קבלת הפנים, עקבו אחר השילוט שיוביל אתכם לתחנת האוטובוס. ניתן לשלם על הנסיעה בשתי דרכים: בבוטקה שליד האוטובוס (במזומן או באשראי) או אצל הנהג בכרטיס אשראי או בכרטיס איסטנבול.

גם כאן בדיוק כמו בהגעה משדה התעופה החדש האוטובוס יעצור מול מלון פוינט בכיכר טקסים שבמרכז איסטנבול. (גם אם אתם לא מגיעים דרך השדה החדש, אתם מוזמנים לקרוא את הפסקה עליו, הוא ייתן לכם מידע רב בנושא)

הגעה מהשדה התעופה הסביהה לעיר במונית

כשדה תעופה בין לאומי, לא יהיה לכם קשה למצוא מונית שתקח אתכם לעיר, הקפידו להעלות רק על מונית שמפעילה מונה. עלות הנסיעה תקבע בהתאם לעומס בכבישים ואורך הנסיעה. אל תשכחו להמיר כסף בשדה. (לא להמיר יותר מדי, תמירו סכום שיספיק לנסיעה הזו בלבד. בעיר שער ההמרה נמוך משמעותית).

אמצעי תחבורה ציבורית באיסטנבול

מוניות

המוניות צבועות בצבע צהוב וניתן למצוא אותן מכל מקום בעיר. לא משנה איפה תהיו, כנראה שמונית תעבור לידכם כל כמה שניות. הקפידו להעלות על מוניות שמפעילות מונה בלבד. אל תסכימו לנסוע אצל נהג שלא מפעיל מונה, הוא ינסה לקחת לכם הרבה יותר כסף ממה שמקובל.

העדיפו לעלות על מוניות של נהגים מבוגרים. הנהגים הצעירים בדרך כלל מודעים יותר להבדלי המחירים בעולם ובאיסטנבול והם ינסו לקחת ממכם סכומים לא פרופורציונלים. כמו כן, הנהגים הצעירים נוהגים בפרעות.

חשמליות

החשמליות הן כלי התניידות מצוין בעיר, אך הן בדרך כלל עמוסות בכל שעות היום. החשמלית המוכרת ביותר היא זו שעוברת לאורך רחוב איסתקאלאל. אך יש מספר קווים די שימושיים בעיר, כמו הקו הכחול, שנקרא גם T1 שייקח אתכם ממרכז העיר אל העיר העתיקה ובחזרה. שימו לב שהקו T1 הוא עמוס מאוד, תזהרו על הדברים שלכם.

כמובן שעל החשמלית ניתן לשלם במזומן ואשראי במכונות התשלום שבכניסה לכל תחנה או בעזרת כרטיס הנסיעה בתחבורה ציבורית של איסטנבול, עליו פירטנו בהרחבה בתחילת הכתבה.

מטרו

המטרו הוא דרך התניידות נהדרת בעיר, תחנת המטרו הפופלארית שבכיכר טקסים תקח אתכם לעבר הבאזר הגדול, קניון גבהיר ועוד אטרקציות פופלאריות בעיר. המטרו עמוס אך בשעות העמוסות יוצאות מדי מספר דקות רכבות כך שלא תצטרכו לחכות זמן המתנה רב בתחנה.

ניתן לשלם על נסיעה במטרו במזומן ואשראי במכונות התשלום שבתחנות או בעזרת כרטיס הנסיעה בתחבורה ציבורית של איסטנבול, עליו פירטנו בהרחבה בתחילת הכתבה.

פוניקולר

בעיר יש שני קוי פוניקולר מרכזיים:

  • קו הפוניקולר ההיסטורי, נקרא גם הטונל. קו מספר F2, זוהי תחנת הרכבת התת קרקעית השנייה בעולם (אחרי לונדון). לקו הרכבת שתי תחנות בלבד – קאראקוי (Karaköy) ובייולו (Beyoğlu). משך זמן הנסיעה בקו זה אורך כדקה וחצי.
  • קו הפוניקולר השני בעיר עובר בין שתי תחנות, תחנת טקסים ותחנת קאטאבש (Kabataş). משך זמן הנסיעה בינהם הוא כשתי דקות. כדי להגיע אליו בכיכר טקסים, תצטרכו לרדת לתחנת המטרו ומשם לעקוב אחרי השלטים של קו F1 (שלטים ירוקים) – או פשוט לרדת במדרגות הנעות ולהמשיך ישר לעבר מדרגות נוספות. פוניקולר זה מחבר בין כיכר טקסים לתחנת קאטבאש בה תמצאו מעבורת לצד האסיאתי ותחנת חשמלית של קו T1 הפופולארי, שייקח אתכם לכיוון העיר העתיקה, שוק מחמוד פאשה ומזח אמנינו.

שני הפוניקולר בעיר נבנו על מנת להקל על התושבים מהעליות והירידות התלולות שיש בעיר, הן נוחות לשימוש ויוצאות כל מספר דקות.

התשלום על הפוניקולר הוא באמצעות מזומן או אשראי במכונות התשלום שבתחנות או בעזרת כרטיס הנסיעה בתחבורה ציבורית של איסטנבול, עליו פירטנו בהרחבה בתחילת הכתבה.

אוטובוסים

באיסטנבול יש מערבת אוטובוסים ענפה שמגיעה כמעט לכל אזור, התשלום בקווי האוטובוס הוא באמצעות כרטיס איסטנבול בלבד (עליו פרטנו בהרחבה בתחילת הכתבה). התשלום בו דומה לשיטת התשלום באוטובוסים בארץ. ליד הנהג תמצא מכונת כירטוס שבה יש להעביר את הכרטיס נסיעה שלכם.

מעבורות

איסטנבול היא עיר נמל וכיאה לאחת כזו עובר בה נהר גדול מאוד. המעבר בין הצד האסיאתי ולאירופאי או בין כיכר טקסים לאזור בלאט יכול להעשות באמצעות אחת המעבורות בעיר. אם תבחרו ללון באזור טקסים תחנת המעבורת הקרובה אליכם תהיה קאטאבש (Kabataş אליה ניתן להגיע באמצעות הפונילקור שעובר בין טקסים לקאטבאש. שימו לב לבדוק מי יוצאת מעבורת, הן עוברות פעם בחצי שעה ואין מה לעשות באזור תחנת המעבורת.

התשלום על המעבורת זהה לשאר אמצעי תחבורה ציבורית בעיר, ניתן לשלם על נסיעה באמצעות מזומן, אשראי או כרטיס איסטנבול.

מעבורת ככלי תחבורה ציבורית באיסטנבול
מעבורת היא כלי תחבורה ציבורית נוח באיסטנבול שייאפשר לכם להסתכל על איסטנבול מזווית קצת אחרת

עשה ואל תעשה גרסת תחבורה ציבורית באיסטנבול

  • אל תעלו על מונית שאינה מפעילה מונה. זה החוק הראשון והכי חשוב בנסיעה בתחבורה ציבורית באיסטנבול. כשתגיעו ליעד הנהג עלול לחייב אתכם בסום מופרך וחסר פרופורציות.
  • אל תעלו על מוניות שיושב ליד הנהג אדם נוסף. זה עוקץ ידוע בעיר, הנוסע שליד הנהג יגבה ממכם תשלום, בדרך כלל אלו אנשים עם מיומנות של זריזות ידיים והוא יעלים לכם את אחד השטרות בטענה לא שילמתם מספיק.
  • אם בחרתם לנסוע במונית, הפעילו את גוגל מפות ובידקו שהנהג לא מאריך לכם את הדרך.
  • אל תעלו על אמצעי תחבורה הציבורית באיסטנבול מבלי לתקף את כרטיס הנסיעה. זה יכול לגרור קנס גבוה במיוחד ומפח נפש.
  • באיסטנבול יש כייסים רבים, זה לא חדש. כשאתם ברכבת או בחשמלית, שימו לב לדברים שלכם ונסו לא להיצמד לאנשים אחרים.

מדריכים על איסטנבול